Den styrkede pædagogiske læreplan

b

Det pædagogiske personale har siden 2019 minutiøst arbejdet med alle delelementerne, såvel som de overordnede perspektiver i den nye styrkede læreplan og oversætter teori til praksis.

Vi arbejder struktureret med fastsatte læringsmål. Læringsmål, som vi i fællesskab har været med til at sætte, og som vi udmønter på en måde, så der både er taget hensyn til det enkelte barns behov såvel som børnegruppens trivsel, udvikling og læring.

Der er en synlig rød tråd gennem huset. Der tænkes i progressioner og gøres brug af en bred faglig værktøjskasse, hvor evidens spiller en central rolle sammen med elementer fra bl.a. Herningmodel Dagtilbud, Pædagogisk Idræt, Vi Lærer Sprog + og Sangglad, da Børnehuset Brændgård skaber det udviklingsfremmende miljø gennem en kombination af disse.

Pædagogerne evaluerer løbende læringsmål. Relevante tiltag og perspektiver skrives ind i et læringsmålsskema, så det er opdateret og tilgængeligt. Her kommer de forskellige tilgange og redskaber i spil. Skemaet sikrer, at personalet kommer rundt om såvel det pædagogiske grundlag og læreplantemaerne i rutiner som aktiviteter.

Den viden som pædagogerne tilegner sig, tager de med og tænker ind i nye læringssituationer. Pædagogernes viden bliver på denne måde ikke kontekstbundet, men sættes i spil hvor det er relevant. Det betyder, at pædagogerne reviderer og implementerer ny viden og læring i hverdagens tilgange og aktiviteter.

Arbejdet med de pædagogiske læreplaner

Vores pædagogiske læreplan er udarbejdet med udgangspunkt i seks læreplanstemaer efter Herning Kommunes overordnede mål og retningslinjer. Vi arbejder struktureret og systematisk med de pædagogiske læreplaner, således at vi i løbet af et år kommer omkring alle seks læreplanstemaer.

Temaerne er:

1.  Alsidig personlig udvikling
  2.  Social udvikling
  3.  Kommunikation og sprog
  4.  Krop, sanser og bevægelse
  5.  Natur, udeliv og science
  6.  Kultur, æstetik og fællesskab.

Den måde vi arbejder med det på er, at vi har fokus på flere læreplanstemaer samtidig.

Vi tænker i læring gennem hele dagen og inddrager hverdagens rutiner. Ved stuerne kan I se hvilket emne, vi for tiden arbejder med.

Det er institutionens formål og vision, der danner fundamentet for det pædagogiske arbejde, der foregår på Brændgård.

Den styrkede pædagogiske læreplan - kort fortalt - til forældre

Pædagogisk læreplan

Shape Created with Sketch.