Velkommen til børnehaven

I børnehaven er der mellem 125-150 børn i alderen 2,9-6 år. Børnehavebørn fra 2,9-5 år er fordelt på 4 stuer – Krudtuglerne, Solstrålerne, Snurretoppene og Humlebierne.

På disse stuer vil der løbende starte nye børn udefra og fra vuggestuen.

For de ældste børnehavebørn laves der aktiviteter på tværs af stuerne. Gruppen hedder Detektiverne, og de vil være nysgerrige på alt det, som forbereder dem til skolestart. Der vil blive arbejdet med forskellige emner og sociale kompetencer, for at barnet styrkes i, at kunne indgå i gode venskaber, håndtere konflikter… Desuden vil der blive arbejdet med tal og bogstavers form, lyd og udtale. I emnerne vil børnene til stadighed blive udfordret ved, at der bygges ovenpå det allerede lærte.

De ansvarsfulde voksne i børnehaven tager udgangspunkt i det enkelte barn og gruppen, mens de skaber et varmt og trygt miljø, hvor vi alle kan deltage. Der gøres brug af mange forskellige læringsmiljøer. Vi udfordrer børnene og har øje for det enkelte barns udvikling, læring og trivsel - både som individ og i fællesskabet. De voksne sætter fagligheden i spil og skaber en genkendelighed i hverdagen, samtidig med at den tilføres nye vinkler. Leg og læring går hånd i hånd.

Udegruppen Humlebierne kan betragtes som et alternativ til de ”almindelige børnehavestuer”, da børnene primært er ude af huset i vores bus ”Frk. Humlebi”. Her bliver det vigtigste grupperum naturen – under åben himmel. I udegruppen gives børnene nogle andre muligheder for oplevelser, fordybelse og forundring, da uderummet kan noget andet, der er højt til loftet, og en anden ro. Der er mulighed for at eksperimentere, være nysgerrig, fordybe sig og lade fantasien få frit løb. Mens fokusset i huset er læring gennem en jonglering med mange læringsmiljøer.

Børnehavens folder rev.22.12.22

Udegruppefolder rev. 17.10.22